בלאי צמיגים ורכבים ישנים
צמיגים הם אביזר חיוני לבטיחות וחשוב להשקיע ברכישת צמיגים איכותיים. באופן טבעי, עם הזמן, הצמיגים נשחקים וכתוצאה מכך, הרכב מאבד מהיציבות ומיכולת האחיזה בכביש.
צמיגים בלויים עשויים לסכן חיים ולכן, חשוב לעקוב אחר תוחלת החיים של הצמיג, לטפל בו היטב ולהחליף אותו כשנדרש.
כיצד נגרם בלאי בצמיג ומה קורה במידה והרכב כבר ישן? לפניכם מספר דברים חשובים בנושא:
הגיע הזמן להחליף צמיג
קיימים סוגים שונים של צמיגים לרכב כאשר מידות הצמיג נקבעות לי סוג הרכב וחשוב לבחור צמיגים לפי מבנה וכושר הרכב. את העמסה על הצמיג קבע יצרן הרכב והמידות שלו כתובות ברישיון הרכב או בחוברת המצורפת לרכב (במידה והוא חדש).
עקרונית, היצרן גם ממליץ מראש מתי כדאי להחליף צמיג, אבל חשוב להפעיל שיקול דעת בנושא על מנת להימנע מנסיעה עם צמיגים שפג תוקפם או אינם מבצעים את עבודתם כראוי.
גיל הצמיג קובע! נהוג להחליף צמיג כל 3-4 שנים או כל 60,000-70,000 ק"מ כדי להבטיח בטיחות. על מנת להבין מה גיל הצמיג שלכם, התייחסו להטבעה על הצמיג – על כל צמיג מוטבעת שנת הייצור ולכן, גם אם רכשתם את הרכב לפני שנה אבל הצמיג נוצר לפני מספר שנים, חשוב להחליפו.
יש לקחת בחשבון שלא תמיד תחכו להזדקנותו של הצמיג, כי השחיקה שלו תלויה רבות גם במהירות הנהיגה וסגנון הנהיגה. כך למשל, נהיגה בתנאי שטח שוחקת את הצמיד יותר וגם נסיעה מהירה במיוחד והאצה מקצרות את חייו.
יש לבדוק את טיב הצמיג אחת לחודש מבחינת לחץ אוויר ולחפש סימני שחיקה. סימנים אלה יכולים להיות למשל, אם עומק החריצים נמוך מ-2.5 מ"מ או אם הצמיג נראה לא טוב. נוצרו בו סדקים או קרעים, נפיחויות, נזק בדפנות או יובש יוצא דופן. יש שלב בו כבר תהיו חייבים להחליף צמיג במיוחד אם מספר התיקונים בו עבר את המותר.
חשיבות התחזוקה השוטפת
יש צמיגים שמתאימים יותר למזג האוויר הישראלי, אבל החום והלחות עושים את שלהם וצמיגים עשויים להתבלות גם כתוצאה מהאקלים המקומי. חשוב להשקיע בטיפול מונע כדי לנסות ולהאריך את תוחלת החיים של הצמיג לפחות עד 3-4 שנות פעילות. מה ניתן לעשות?
ראשית, יש לבדוק על בסיס קבוע את לחץ האוויר ואם לחץ זה משתנה כל מספר ימים כדאי לבצע בדיקה מקצועית בפנצ'ריה.
שנית, יש להקפיד על נהיגה סלחנית כלפי הצמיג. חשוב לזכור שאופן הנהיגה משפיע באופן ישיר על טיב הצמיגים וכדאי להימנע מבלימות פתע, כי אלה שוחקות מאוד את הצמיג. כמו כן, להימנע מנסיעה במהירות מופרזת שמעלה באופן משמעותי את הבלאי.
בבחירת צמיג חשוב לרכוש צמיג ממקום איכותי ולקבל גם תעודת אחריות ולבחון שהוא עומד בכל התקנים המחמירים הרלבנטיים. לרוב הנטייה היא להחליף צמיגים בזוגות כדי לשמור על איזון, אבל אם בוצעה החלפה של צמיג יחיד יש לייצר איזון בין ימין לשמאל. ניתן לבחון את העלות של הצמיג במחירון צמיגים ולהחליט באיזה צמיג בוחרים בהתאם לסוג הרכב ולתקציב וכמובן לפי המלצת אנשי המקצוע.
במקרה של רכב ישן לא תמיד החלפת צמיגים יכולה לסייע. יש רכבים שעצם כניסתם לכביש מסכנת את הנהג והנוסעים – הוא אינו מצויד במערכות בטיחות מתקדמות ועשוי לשבוק חיים לפתע.
אם יש בידיכם רכב ישן שהוצאותיו עולות על ערכו, יתכן שאין טעם להחליף צמיגים או להמשיך לנסוע בו וכדאי לבחון אלטרנטיבות של גריטה ופירוק.
למה הכוונה? ניתן למסור רכבים ישנים למגרש המתמחה בחילוץ חלקי חילוף וקונה רכבים לפירוק שיוכלו לשלם לכם את שווי הרכב במזומן או בשיטות תשלום אחרות ויחסכו לכם מכירת רכב (שברכבים ישנים עשויה להיות מסובכת או לא כדאית). תוכלו להשקיע ברכב טוב יותר וכמובן לבחור לו צמיגים איכותיים.